>


 
 
نویسنده : مجید محمدی
تاریخ : سه‌شنبه ۳ آذر ۱۳۸۸
نظرات


این دانش آموزانِ دارایِ نیازهای ویژه خیلی زود مأیوس و دل سرد می شوند و نمی خواهند بار دیگر سعی کنند تا « جدول ضرب» دشوار را حفظ نمایند.

این برنامه آسان 36 عمل ریاضی توسط نانسی مایرز طراحی شده است، او این برنامه را ده سال قبل به من آموزش داد. نکته شایان ذکر اینکه وی در آموزش دانش آموزان دارای ناتوانی های یادگیری، 23 سال تجربه دارد، میزان موفقیت دانش آموزان در استفاده از این برنامه خارق العاده بوده است. من فقط روش اصولی تدریس عملیات ضرب را که کاملاً ضروری می باشند بکار می برم.

 

در کلاس ویژه دانش آموزان دارای اختلالات رفتاری عاطفی پایه چهارم و پنجم ابتدایی محدوده سنی از 9 تا 12 سال متغیر است. آنان درمدرسه عادی درس می خوانند و گاهی اوقات در حد امکان از کلاس ویژه به کلاس عادی منتقل می شوند. این دانش آموزان از نظر توانایی یادگیری در سطوح متفاوتی هستند، یعنی از ناتوانی یادگیری شدید تا توانایی بالای یادگیری (تیز هوش) در آنان مشاهده می شود

 

 


36 MULTYLICATION FACTS

2 2 2 2 2 2 2 2
X2 X3 X4 X5 X6 X7 X8 X9
3 3 3 3 3 3 3
X3 X4 X5 X6 X7 X8 X9
4 4 4 4 4 4
X4 X5 X6 X7 X8 X9
5 5 5 5 5
X5 X6 X7 X8 X9
6 6 6 6
X6 X7 X8 X9
7 7 7
X7 X8 X9
8 8
X8 X9
9
X9


در آموزش این برنامه تمام عملیات مربوط به یک ها و صفرها را حذف می کنم (در یک جلسه کوتاه تقویتی، عملیات صفر و یک برای مثال 0=1× 0 و 1=1× 1 را تدریس می کنم) در ضمن جدول ضرب ده تایی تدریس نمی کنم زیرا دانش آموزان در سال های اولیه یادگیری با شمارش ده تایی آن را فرا گرفته اند. (... و 30 و 20 و 10) وانگهی عملیات مشابه را (6=3×2 و 6=2×3) آموزش نمی دهم زیرا همان طور که عملیات را بدون اعمال مشابه مرتب می کنید، با انجام عملیات کمتر هر سطر را به خاطر می سپارید، سرانجام جدول ضرب (عدد) نه را با یک عمل به پایان می رسانید. (یعنی در مجموع آموزش با 36 عمل انجام می گیرد(

 

ترفند این برنامه این است . همان طور که عملیات را از یک طرف جدول به طرف دیگر انجام داده و پیش می روید در عین حال عملیات را از بالا به پایین تنظیم می کنید.
زمانی که دانش آموزان شروع به یادگیری جدول ضرب می کنند برگه حاوی 36 عملیات را روزانه به آنها می دهم تا پر کنند. تقریباً در هفته اول برگه جدول ضرب را همراه با پاسخ ها در اختیار دانش آموزان قرار می دهم تا خود را بیازمایند در صورت نیاز به برگه پاسخ مراجعه کنند. در واقع دانش آموزان قطعاً می توانند جدول ضرب را تا پایان هفته دوم به طور کامل پر کنند. سپس از این جدول برای تکمیل عملیات ضرب دو رقمی در یک رقمی استفاده می کنند. امسال یک شاگرد کلاس پنجم داشتم، که سطح ریاضی او ضعیف بوده است.
بدین ترتیب بعد از سه هفته او در ضرب اعداد سه رقمی در یک رقمی به حد کافی تسلط یافت. به طوری که اکنون این دانش آموز پس از گذشت شش هفته می تواند ضرب اعداد سه رقمی در دو رقمی را انجام دهد و می خواهد تقسیم یاد بگیرد.
پیشرفت این دانش آموز نسبت به شاگردانی که در طول مدت تدریسم آموزش داده ام غیر معمول نیست. هنگامی که جدول ضرب 100 عملیاتی را که حفظ کردن آن معمولاً ضروری است به دانش آموزان نشان بدهید و سپس جدول ضرب 36 عملیاتی را نشان دهید درچهره آنان می توانید رغبت و تمایل یادگیری عملیات آسان تر را ببینید. میزان ناکامی کمتر می شود و دانش آموزان از هوش خود در یادگیری ریاضی متحیر می شوند.

 

جون راس آمریکا، خبرنامه

Annuntiatus

 

 


برچسب‌ها: آموزش ضرب, روش جدید
 
 
مجبد محمدی معلم پایه ی چهارم ابتدایی در منطقه شهریار تهران و فارغ التحصیل رشته روانشناسی هستم.امیدوارم بتوانم از طریق این وبلاگ با همکاران گرامی در امر آموزش تبادل اطلاعات داشته باشم تا هر چه بیشتر و بهتر در این امر گام بردارم.

مجید محمدی