>


 
 
نویسنده : مجید محمدی*مریم قنبری
تاریخ : سه‌شنبه ۱٧ آذر ۱۳۸۸
نظرات

کتاب های درسی آیینه ی تمام نمای سیاست های ایدئولوژیک،‌ فرهنگی،‌‌ سیاسی و اجتماعی است. در جوامع مبتنی بر خودکامگی حزبی،‌ دینی،‌ نظامی و شخصیتی،‌ گرایش های فردپرستی، شخصیت ستایی و القاء و تنفیذ زورمندانه‌ی ایده‌ئولوژیک حزبی ـ دینی در کتاب های درسی نظری (مانند : ادبیات،‌ تعلیمات احتماعی،‌ تاریخ و حتی جغرافیا) بازتاب می یابند و تعاون و همبستگی اجباری،‌ بدون توجه به تنوع فرهنگی، باورهای قومی،‌ بومی، گروهی و فردی، بر همگان،‌ اعم از زن و مرد، تحمیل شده، حتی تفاوت های جنسیتی،‌ سنی، شغلی نیز نادیده گرفته می‌شوند


برچسب‌ها:
نویسنده : مجید محمدی*مریم قنبری
تاریخ : جمعه ٦ آذر ۱۳۸۸
نظرات

1- آشنا نبودن برخی از معلمان به فنون و نحوه تدریس درس ریاضی ( روش تدریس ریاضی)

2- آموزش ندیدن برخی از معلمان در این زمینه ( معلمانی که با مدرک دیپلم بدون گذراندن درس دانشگاهی و روشهای تدریس و نحوه بررسی کتب درسی استخدام شده اند طبیعی است که در تدریس این درس به مشکل اساسی برخورد نموده باشند....


برچسب‌ها: ریاضی, علل ضعف
نویسنده : مجید محمدی*مریم قنبری
تاریخ : جمعه ٦ آذر ۱۳۸۸
نظرات

مقدمه : توصیف وضعیت موجود

            مقطع ابتدایی زیر بنای مقاطع دیگر تحصیلی می باشد و در مقطع ابتدایی نیز پایه اول اساس پایه های دیگر می باشد و هر چقدر دانش آموزان در این پایه بهتر آموزش ببینند در پایه های دیگر راحت تر هستند و بالعکس ؛ در پایه اول دو درس ریاضی و فارسی ( قرائت فارسی و املای فارسی ) کلیدی هستند و بیشترین ساعات به این دو درس اختصاص می یابد و از بین دو درس ذکر شده درس فارسی از اهمیت دو چندانی برخوردار می باشد. طوری که بدون یادگیری درس فارسی , یادگیری دروس دیگر تقریباً غیر ممکن می باشد.


برچسب‌ها: تقویت املا
نویسنده : مجید محمدی*مریم قنبری
تاریخ : جمعه ٦ آذر ۱۳۸۸
نظرات

چکیده ی مقاله

در دنیای کنونی زندگی که متفاوت از زمان های گذشته است پدیده های جدید متنوع و به هم پیچیده آنچنان فراوان و نو به نو شده اند که دانایی ها، توانایی ها و امکانات را اجتناب ناپذیر می کند. البته این دانستنی ها و مهارت ها باید قادر باشند امنیت روانی و احساس زیبایی دوستی را در مواجهه با مشکلات زندگی تضمین کند. در روند استفاده از امکانات در راه مقابله منطقی و فراگیر مسایل دنیای جدید به خصوص نگرش های جوانان باید از اصول بهداشت روانی استفاده نمود، چرا که نوجوانان ما نیازمند فضای شاد برای شاداب زیستن هستند.در شرایطی که اکثر منازل شهری تبدیل به آپارتمان های کوچک و به دور از فضاهای بازی شده است.حداقل کاری که می توان در تامین بهداشت جسمی و روحی فرزندان داشته باشیم ایجاد فضای مفرح و شاد ی بخش در مدرسه است.زیرا اگر فضاسازی مناسبی در مدارس انجام شود به شاد زیستن فرزندان خود کمک بسیار مهمی خواهیم کرد.

برای دست یابی به تحقق آرمان های مربوط به شاداب سازی مدارس باید تحولات جدی در نگرش مدیران و مسئولان نظام آموزش و پرورش ایجاد نمود.در واقع شاداب سازی مدارسرا باید در ابعاد ظاهری و ابعاد معنوی جستجو کرد.

در مقاله حاضر ابتدا به معنای شاد بودن از دیدگاه قرآن و ائمه معصومین(ع) و روانشناسان پرداخته، سپس ازدیدگاه نظام آموزش و پرورش به این موضوع اشاره شده و در پایان راهکارها و پیشنهادات مناسب جهت ایجاد مدرسه شاد و با نشاط ارائه گردیده است....

 

 


برچسب‌ها: مدرسه ی شاد, مقاله
نویسنده : مجید محمدی*مریم قنبری
تاریخ : چهارشنبه ٤ آذر ۱۳۸۸
نظرات

مدیریت رفتار با دانش آموز درکلاس درس ، معلم مهربانفرشته یا خشنعصبانی؟!

اساس و بنیان مدیریت رفتار موثر، داشتن روابط مثبت با دانش آموزان است. ارتباط مثبت پیوند محکمی بین شما و دانش آموزانتان بر قرار می کندبدون این پیوند ، توان شما برای تحت تاثیر قرار دادن و هدایت کردن آنها ضعیف خواهد بود .
با رعایت نکات زیر می توانید روابط تان را با دانش آموزان تقویت کنید:
• وقتی دانش آموزان وارد کلاس می شوند با آنها احوالپرسی کنید. لبخند
• برای تک تک آنها اهمیت قائل باشید و به تک تک آنها توجه کنید.فرشته
• به نظر هایشان با دقت گوش بدهید. خمیازه
• به آنها مسئولیت بدهید
. از خود راضی
• حتی موقعی که دارید رفتار نامناسبشان را تصحیح می کنید به شأن و شخصیت آنها احترام بگذارید. مژه
• و دست آخر اینکه: «همانقدر که فکر میکنید سزاوارید دانش آموزان به شما احترام بگذارند به آنها احترام بگذارید»..
«موفقیت شما در شغل معلمی آنقدر که به روابط مثبت ، مهربانانه و اعتماد آمیز با دانش آموزان وابسته است به هیچ مهارت ، ایده ،ابزار یا دستور العملی بستگی ندارد». ( پروفسور اریک جنسن)متفکر


برچسب‌ها: تنبیه
نویسنده : مجید محمدی*مریم قنبری
تاریخ : سه‌شنبه ۳ آذر ۱۳۸۸
نظرات

خلاقیت در بستر ارزشیابی توصیفی

خلاقیت چیست؟

بیشتر اوقات، مردم کلمه خلاق را مترادف کلمه پراستعداد و باهوش می دانند و تصور آنان این است که کودک بااستعداد و باهوش، خلاق نیز است یا این که کودک خلاق از هوش بالایی برخوردار است. هر چند کودکان باهوش، استعداد بالقوه بیشتری دارند که در راه های خلاق به کار ببرند، اما خلاقیت، همان استعداد و هوش نیست. خلاقیت فرآیندی است که بر مبنای استعداد، آموزش و تفکر استوار است. «خلاقیت گستره وسیعی از مسائل کوچک روزانه تا پیشرفت های مهم تاریخی در علوم و ادبیات و هنر را دربرمی گیرد و برخلاف نظر عمومی، هر فرد با توانایی های شناختی معمولی با مقداری تلاش می تواند از خود خلاقیت به خرج دهد. کودکان در سنین گوناگون انواع متفاوتی از رفتارهای خلاق را نشان می دهند.»


برچسب‌ها: خلاقیت
نویسنده : مجید محمدی*مریم قنبری
تاریخ : سه‌شنبه ۳ آذر ۱۳۸۸
نظرات

خلاقیت
"به وجود آوردن ، تولید کردن و موجب شدن را از معانی خلاقیت گفته اند . همچنین در معنی خلاقه داریم "نیرویی که موجب خلق آثار بدیع گردد. با توجه به این معانی ، می توان خلاقیت را نوعی توانایی دانست که به ایجاد چیزی منجر می گردد . یکی از اهداف اساسی آموزش و پرورش را نیز تربیت انسانهای خلاق دانسته اند و حتی جزو اولین اهداف دوره آموزش ابتدایی ، پرورش استعدادهای ذهنی کودکان و کمک به رشد خلاقیت آنها ذکر شده است .



برچسب‌ها: خلاقیت
نویسنده : مجید محمدی*مریم قنبری
تاریخ : سه‌شنبه ۳ آذر ۱۳۸۸
نظرات


این دانش آموزانِ دارایِ نیازهای ویژه خیلی زود مأیوس و دل سرد می شوند و نمی خواهند بار دیگر سعی کنند تا « جدول ضرب» دشوار را حفظ نمایند.

این برنامه آسان 36 عمل ریاضی توسط نانسی مایرز طراحی شده است، او این برنامه را ده سال قبل به من آموزش داد. نکته شایان ذکر اینکه وی در آموزش دانش آموزان دارای ناتوانی های یادگیری، 23 سال تجربه دارد، میزان موفقیت دانش آموزان در استفاده از این برنامه خارق العاده بوده است. من فقط روش اصولی تدریس عملیات ضرب را که کاملاً ضروری می باشند بکار می برم.

 

در کلاس ویژه دانش آموزان دارای اختلالات رفتاری عاطفی پایه چهارم و پنجم ابتدایی محدوده سنی از 9 تا 12 سال متغیر است. آنان درمدرسه عادی درس می خوانند و گاهی اوقات در حد امکان از کلاس ویژه به کلاس عادی منتقل می شوند. این دانش آموزان از نظر توانایی یادگیری در سطوح متفاوتی هستند، یعنی از ناتوانی یادگیری شدید تا توانایی بالای یادگیری (تیز هوش) در آنان مشاهده می شود

 

 


36 MULTYLICATION FACTS

2 2 2 2 2 2 2 2
X2 X3 X4 X5 X6 X7 X8 X9
3 3 3 3 3 3 3
X3 X4 X5 X6 X7 X8 X9
4 4 4 4 4 4
X4 X5 X6 X7 X8 X9
5 5 5 5 5
X5 X6 X7 X8 X9
6 6 6 6
X6 X7 X8 X9
7 7 7
X7 X8 X9
8 8
X8 X9
9
X9


در آموزش این برنامه تمام عملیات مربوط به یک ها و صفرها را حذف می کنم (در یک جلسه کوتاه تقویتی، عملیات صفر و یک برای مثال 0=1× 0 و 1=1× 1 را تدریس می کنم) در ضمن جدول ضرب ده تایی تدریس نمی کنم زیرا دانش آموزان در سال های اولیه یادگیری با شمارش ده تایی آن را فرا گرفته اند. (... و 30 و 20 و 10) وانگهی عملیات مشابه را (6=3×2 و 6=2×3) آموزش نمی دهم زیرا همان طور که عملیات را بدون اعمال مشابه مرتب می کنید، با انجام عملیات کمتر هر سطر را به خاطر می سپارید، سرانجام جدول ضرب (عدد) نه را با یک عمل به پایان می رسانید. (یعنی در مجموع آموزش با 36 عمل انجام می گیرد(

 

ترفند این برنامه این است . همان طور که عملیات را از یک طرف جدول به طرف دیگر انجام داده و پیش می روید در عین حال عملیات را از بالا به پایین تنظیم می کنید.
زمانی که دانش آموزان شروع به یادگیری جدول ضرب می کنند برگه حاوی 36 عملیات را روزانه به آنها می دهم تا پر کنند. تقریباً در هفته اول برگه جدول ضرب را همراه با پاسخ ها در اختیار دانش آموزان قرار می دهم تا خود را بیازمایند در صورت نیاز به برگه پاسخ مراجعه کنند. در واقع دانش آموزان قطعاً می توانند جدول ضرب را تا پایان هفته دوم به طور کامل پر کنند. سپس از این جدول برای تکمیل عملیات ضرب دو رقمی در یک رقمی استفاده می کنند. امسال یک شاگرد کلاس پنجم داشتم، که سطح ریاضی او ضعیف بوده است.
بدین ترتیب بعد از سه هفته او در ضرب اعداد سه رقمی در یک رقمی به حد کافی تسلط یافت. به طوری که اکنون این دانش آموز پس از گذشت شش هفته می تواند ضرب اعداد سه رقمی در دو رقمی را انجام دهد و می خواهد تقسیم یاد بگیرد.
پیشرفت این دانش آموز نسبت به شاگردانی که در طول مدت تدریسم آموزش داده ام غیر معمول نیست. هنگامی که جدول ضرب 100 عملیاتی را که حفظ کردن آن معمولاً ضروری است به دانش آموزان نشان بدهید و سپس جدول ضرب 36 عملیاتی را نشان دهید درچهره آنان می توانید رغبت و تمایل یادگیری عملیات آسان تر را ببینید. میزان ناکامی کمتر می شود و دانش آموزان از هوش خود در یادگیری ریاضی متحیر می شوند.

 

جون راس آمریکا، خبرنامه

Annuntiatus

 

 


برچسب‌ها: آموزش ضرب, روش جدید
نویسنده : پرشین بلاگ
تاریخ : سه‌شنبه ۳ آذر ۱۳۸۸
نظرات
بنام خدا

كاربر گرامي

با سلام و احترام

پيوستن شما را به خانواده بزرگ وبلاگنويسان فارسي خوش آمد ميگوييم.
شما ميتوانيد براي آشنايي بيشتر با خدمات سايت به آدرس هاي زير مراجعه كنيد:

http://help.persianblog.ir براي راهنمايي و آموزش
http://news.persianblog.ir اخبار سايت براي اطلاع از
http://fans.persianblog.ir براي همكاري داوطلبانه در وبلاگستان
http://persianblog.ir/ourteam.aspx اسامي و لينك وبلاگ هاي تيم مديران سايت

در صورت بروز هر گونه مشكل در استفاده از خدمات سايت ميتوانيد با پست الكترونيكي :
support[at]persianblog.ir

و در صورت مشاهده تخلف با آدرس الكترونيكي
abuse[at]persianblog.ir
تماس حاصل فرماييد.

همچنين پيشنهاد ميكنيم با عضويت در جامعه مجازي ماي پرديس از خدمات اين سايت ارزشمند استفاده كنيد:
http://mypardis.com


با تشكر

مدير گروه سايتهاي پرشين بلاگ
مهدي بوترابي

http://ariagostar.com

برچسب‌ها:
 
 
مجبد محمدی معلم پایه ی چهارم ابتدایی در منطقه شهریار تهران و فارغ التحصیل رشته روانشناسی هستم.امیدوارم بتوانم از طریق این وبلاگ با همکاران گرامی در امر آموزش تبادل اطلاعات داشته باشم تا هر چه بیشتر و بهتر در این امر گام بردارم.

مجید محمدی